Search Engine Advertising |
Search Engine Advertising of SEA is het adverteren op zoekmachines. Voorbeelden hiervan zijn Google en Bing. SEA is – mits goed uitgevoerd – een zeer effectieve manier van adverteren. De doelgroep is immers al bewust op zoek naar je product of dienst (of iets vergelijkbaars). Daarnaast worden zoekadvertenties doorgaans niet als vervelend ervaren, omdat men dus al bewust op zoek is.
Zoekadvertenties worden getoond boven (en onder) de organische (onbetaalde) zoekresultaten op zoekmachines. Naast de “gewone” tekstadvertenties bieden zoekmachines een breed scala aan advertentiemogelijkheden. Zo is het bijvoorbeeld ook mogelijk om Shopping-advertenties (afbeeldingen van je producten) te laten zien in de zoekresultaten, en is het mogelijk om te adverteren op Google Maps. Maar er zijn nog tal van andere advertentie-opties. Zo biedt Google momenteel de mogelijkheid om gebruik te maken van Performance Max-campagnes; waarmee je tegelijkertijd adverteert op alle kanalen van Google.
SEA is vooral een belangrijk kanaal in de Think-fase en de Do-fase van de customer journey. In deze fases overweegt de klant om op korte termijn tot een aankoop of aanvraag over te gaan.
